Get Adobe Flash player

FÜRKÉSZ NYÁRI INTENZÍV TEHETSÉGNAPOK

Fejlesztőpedagógusok: Erdődi Attiláné, Fekete Józsefné

Előző nyáron:
Már volt egy próbálkozásunk, csak Fürkészes gyerekekkel – Foglalkozások nyomában jártunk. Mátyás pékségben (ahova két csapatban a térkép útmutatásai alapján kellet eljutniuk, melyik csapat ér oda hamarabb, a pékségben ki is próbálhatták a kakaós csiga készítést. Később az óvodában Radics mézes kalácsostól tanulhatták el a fortélyokat.

A népi mesterségek nyomában Hortobágyon, korunk nagykihívása  Környezetvédelem és Földünk megmentése érdekében elvittük őket az AKSD szelektív telepére hogy egy életre meggyűlöljék a pazarló és környezetszennyező életmódot, Reptérre és tűzoltóságra mentünk, hogy megláthassák ezen foglalkozások izgalmát is. Postára is vittünk a sok útnak induló postás bácsinak lekvárral töltött Szerelmes levelet.

Az idén az Állatok nyomában jártunk:

Első nap az ismerkedésé, kulacstartó és zászló készítés, szabadjáték. Ünnepélyes zászló felvonás és tábornyitás volt.

Péntken Hortobágyi kirándulás: Madárkórház (sérült bagoly, gólyák) szenzációs fajátszótér, sas siklóval, Pásztor múzeum, Pusztai állatbemutató és simogató, háziállatok testközelben.

Hétfőn Dombos tanyai látogatás: Lovas kocsikázás és ének az esőben, baromfi udvarban nyomozás ki lakik a tyúkólban című nyomozás, eredménye: a kacsa, és a kakas, no meg  a gyöngytyúk is ott vert tanyát. Erdei állatokat nem sikerült de egy réti sast távcsővel sikerült szemügyre vennünk!

Minden nap élmény feldolgozás rajzokban, találós kérdésben és mesében.

Kedden Vadasparki kirándulás vonattal (szuper olcsó és gyors!): fóka show, pingvin strand, Lám a láma, Zöld piramis és Ócenárium, Tarzan ösvény. Gyorsan elröpült az idő végig sem tudtuk nézni és már is indulni kellett a vonathoz.

Szerda: Saját Dzsungel és Szafari park, állatokkal és további berendezésekkel utána izgalmas vetélkedő: labirintus, érzékelés és asszociáció: melyik állat jut eszedbe egy főtt tojásról, vagy egy gyapjú pulóverről? Hol találkoztunk vele? Miből készül? című játék, Szelektív gyűjtés, Találós kérdések, puzzle, és ki ismeri jobban az állatokat és testrészeiket? Minden állomáson egy térkép dara, valamennyit megszerezték, akkor összeillesztés után kiderült, hol kell keresniük az elrejtett kincses ládát! Ami aranyérmet, oklevelet és apró ajándékokat rejtett magában!

Délután ünnepélyes zászló levonással és oklevél átadással, tánccal és a többi csoporttal, közös táncházzal zárultak a FürkÉSZ NYIT napok!

Részletes beszámoló (Fekete  Józsefné)

1. nap: 2010.07.01.

Az első nap 12 gyerek érkezett a FürkÉszek tehetségnapokra. Mivel nem minden gyerek ismerte egymást, ismerkedős játékkal kezdtük a napot. Minden gyerek elmondta a nevét, a becenevét, kedvenc tevékenységét. Aztán alaprajz alapján körbejártuk az óvodát, ennek utolsó nap a kincskeresésnél lesz jelentősége.

Tízórai után rövid „Ki mit tud az állatokról?” játék következett. A gyerekek nagyon aktívak voltak, néhány gyerek ismerete sokrétű ebben a témakörben.

Lelkesen vettek részt a kézügyességet igénylő tevékenységben. Az udvaron volt lehetőségük zászló és kulacstartó díszítésre. Zászlókészítésnél ötletesen rajzolták le az állatokat textilfilc és spray felhasználásával. A csoportban van néhány gyerek, aki már tud olvasni, ismeri a betűket, ők írták fel a zászlóra a csapat nevét: FÜRKÉSZ. A kulacstartót díszíthették varrással és rajzolással. A lányok különösen kitartóan varrtak, de volt néhány fiú is, aki ügyesen felvarrta a gyöngyöket.

Az udvaron lehetőségük volt vizes medencéből horgászni, a homokozóban különböző állatokat kiformázni a nedves homokból. Ebéd után minden gyerek kapott egy fehér pólót, melyet kidíszíthettek saját maguk. Igazi mestermunkák születtek, a képek jól kifejezték, hogy az állatok nyomában fogunk járni egész héten.

2. nap: 2010.07.02.

Ma a Hortobágyra indultunk busszal, tízórai után. A létszám 12 gyerek és 3 felnőtt. Először a Madárkórházhoz mentünk. Már a bejáratnál találkoztunk sérült gólyákkal és egy erdei bagollyal. A gondozók elmondták hogyan sérültek meg ezek az állatok. A kórház területén állatorvos vezetett bennünket végig. Elmondta melyik állat hogyan került hozzájuk, mivel etetik őket, mikor engedik őket vissza a szabadba. A gyerekek érdeklődve hallgatták, hogy a legtöbb sérülést a villanyvezetékek okozzák a madaraknak, néhány állat gyógyulása után sem hagyja el a kórház területét. A kórház területén van egy csodálatos játszótér, különleges fajátékokkal. A gyerekeknek a legjobban a sas madáron siklás tetszett a legjobban (nekünk is).

Ebédet a közeli parkban fogyasztottuk el, felhívtuk figyelmüket a környezet védelmére, a szemetet mindenki a kukákba dobta. Ebéd után fagyiztunk.

Utána busszal mentünk az állatbemutatóra. Minden gyerek hozta a nyakában a kulacsát, nagyon meleg volt, szükség volt a folyadék utánpótlásra. Ezen területen a háziállatok sok-sok fajtájával ismerkedhettek meg a gyerekek. A kecskéknél bemehettek közéjük és megsimogathatták őket. Volt itt egy magas kilátó is, ahonnan a gyerekek messzire elláthattak a rónaságon. Megszámoltuk a hány lyuka van a hídnak, hány gémes kutat látunk a Hortobágyon.

3. nap: 2010.07. 05.

Hét órakor találkoztunk az állomáson. Mindenki pontosan érkezett. Vonattal utaztunk Dombostanyára. Nagyon tetszett a gyerekeknek az utazás, szép és kényelmes INTERPICI vonattal mentünk 3 megállót. Az állomástól nem messze van az óvoda, odagyalogoltunk. Sajnos az eső elkezdett esni, de ez nem vette kedvünket, hogy szekérre szállva körbenézzünk a környéken. Egy Árpád-kori romhoz terveztük a szekerezést, de az eső egyre jobban esett, ezért visszafordultunk az óvodához. A csoportszobában vártuk, hogy csendesedjen az eső. Az erdőben élő állatokról hallgattak meg mesét a gyerekek. Aztán két bohóc érkezett hozzánk, akik viccesen utánozták az állatok hangját, találós kérdéseket tettek fel a gyerekeknek. Ügyesen kitalálták a gyerekek az állatokat, jó hangulatot varázsoltak a bohócok az esős időbe, nagyon jól éreztük magunkat.

Az időjárás miatt nem tudtunk sétálni az erdőben, de az óvodával szembe lévő háznál megnézhettük a háziállatokat, baromfikat, sertéseket.

Fél egykor indult vissza a vonatunk Debrecenbe. Az állomásnál megláttunk egy rétisast egy magas fa tetején, az eső ellenére meg tudtuk nézni távcsővel, követni tudtuk röptét.

Ebéd után lerajzolhatták eddigi élményeiket, több rajzon megjelent a vonat, a szekerezés és a sas madár.

4. nap: 2010. 07. 06.

A mai program: a vadállatok nyomában. A Nyíregyházi Vadasparkba kirándultunk vonattal.

Ma is az állomáson találkoztunk, nagyon várták a tegnapinál hosszabb utazást. 12 gyerek és 3 felnőtt utazott.

A tízórait a vonaton fogyasztottuk el. Nyíregyházára érkezés után helyi busszal mentünk a Vadasparkig, Nagyon fegyelmezetten viselkedtek az utazás alatt, betartották a megbeszélt szabályokat.

A Vadasparkban először a fókák etetését és bemutatóját tekintettük meg, bámulatosak voltak, mindenkit lenyűgöztek. Visszainduláskor még egyszer szerették volna megnézni a gyerekek, annyira tetszett nekik. A gondozók sok érdekes információt elmondtak a fókákról.

Ezután az Ócenáriumba mentünk be, Nagyszerű látvány volt a tengerek élővilágát így látni, a fejünk fölött úsztak el a cápák. Sokféle tengerben élő állatot láthattunk itt. A trópusokon élő állatokat is ilyen csodaszép környezetben szemlélhettük meg.

A zsiráfok, zebrák, elefántok, stb. élőhelyéhez bambuszból készült felüljáró vezetett. Sajnos nem minden állatot tudtunk megnézni, mert indult haza a vonatunk. Élményekkel telve utaztunk Debrecenbe, ahol a szülők az állomáson vártak bennünket. Lelkesen mesélték a gyerekek, miket láttak.

5. nap: 2010. 07. 07.

Ezen a napon a 12 gyerekkel az óvodában voltunk. A hét élményeit dolgoztuk fel különböző formában. Érkezéstől kezdve festhettek gipsz állatokat (elefánt, zebra, oroszlán, zsiráf), készíthettek cipős dobozból szafari parkot. Volt lehetőségük csipeszből állatokat barkácsolni. Ügyesen készítettek belőle majmokat, krokodilt, papagájt. Tízórai után is még mindenki ezen szorgoskodott.

Ebéd előtt került sor a „FürkÉsz vetélkedőre”. 2 csapatot választottunk. Minden gyerek kapott ún. menetlevelet, erre kapta a nyomdákat, ha jól válaszol a kérdésekre. Négy állomás volt különböző feladatokkal. Az egyiken, labirintuson kellett vezetni a csukott szemű társat 1-1 állatig, ha elérte, erről az állatról kapott a csapat kérdéseket. Aki jól válaszol állat nyomdát kapott a lapjára. A másik állomáson, a Hortobágyon hallottakból volt igaz-hamis játék. Jól emlékeztek, miket mondott ott az állatorvos néni. Következő feladat az volt, hogy árnyképekről kellett minél több állatot felismerni a Vadasparki élményeket felelevenítve. Dombostanyán tett látogatás élménye puzzle összerakásban jelent meg.

A 3. állomáson tapintással kellett tárgyakat felismerniük, és megnevezniük, melyik állatból készítették azt. Találós kérdések is voltak ezen az állomáson.

A 4. állomáson a környezet védelmére hívtuk fel a figyelmet. Szelektív hulladékgyűjtés volt a feladat. Még az első nap délutánján festették a különböző színű dobozokat. Ügyesen tudják, melyik színűbe, mit lehet beledobni.

A végén összeszámoltuk, ki hány nyomdát gyűjtött össze. A legügyesebb gyerek B. Barna volt. Alig néhány nyomdával gyűjtött kevesebbet Sz. György és E. Helga. De minden gyerek ügyes volt, ezért együtt indultunk a kincskeresésre. Az óvoda alaprajzán bejelöltük a kincs helyét, és a térképet követve kellett megtalálniuk a kincses ládát. Jól tájékozódtak és hamar megtalálták. Izgatottan bontották ki. Mi volt benne? Minden gyereknek egy aranyérem, hiszen mindenki egész héten nagyon ügyes volt, és mindenkinek 1-1 apró ajándék, hogy emlékezzen erre a hétre. (kis doboz állatok, lufi, utifogkefe fogkrémmel)

Ebéd után fagyit is kaptak meglepetésként. Ezután a tornaterembe mentünk, ahol a többi tehetségnapokon résztvevő gyerekkel találkozhattak. A táncosokkal táncolhattak és mindenki kapott oklevelet.

Délután élményekkel telve, boldogan mutatták szüleiknek a kincseket.

Reméljük  jövőre is lesz hasonló lehetőségünk.